کاهش قیمت جهانی آلومینیوم و تأثیرات آن در صنعت
تحلیل بورس
تحلیل بورس ایران
قیمت آلومینیوم در طول سال 2013 کاهش 15 درصدی را تجربه نمود و از 2040 دلار به 1740 دلار سقوط کرد. روند نزولی قیمت با شروع سال 2014 ادامه یافت و هم اکنون قیمت در کمترین سطح خود از سال 2009 می باشد. عرضه آلومینیوم از تقاضای ان پیشی گرفته بود و این موضوع به علاوه افزایش ذخایر این فلز، باعث شد که عملکرد این فلز در بازار لندن نامناسب باشد. همین کاهش قیمت باعث تغییر اساسی در شرایط تعادلی بازار شد و در نتیجه امیدها نسبت به رشد قیمت این فلز افزایش یافت، با این حال همه تحلیلگران به این موضوع معتقد نیستند و برخی اعتقاد دارند که شرایط بازار تغییر نکرده است.

در زیر نمودار قیمت آلومینیوم طی یک سال اخیر قابل مشاهده است.

 

کاهش قیمت آلومینیوم و تاثیرات آن در صنعت

در زمان کاهش قیمت آلومینیوم طی دو سه سال اخیر، شرکت های تولیدی تصمیم به کاهش تولید گرفتند. بزرگترین شرکت تولید کننده آلومینیوم جهان یعنی "روسال"، تولیدات سال 2013 را نسبت به 2012 به میزان 9 درصد کاست . این شرکت به ترمیم ساختار ناکارای خود در بخش تولید ادامه داد و تمرکز بیشتری بر کاهش هزینه ها داشت.

در ماه مه سال گذشته، شرکت "الکوا" برنامه هایش در جهت کاهش 460 هزار تن از تولیداتش که معادل 11 درصد از کل تولید شرکت است را اعلام نمود و همچنین اعلام کرد که برنامه کاهش تولید دیگری به میزان 274 هزار تن را در دست بررسی دارد. شرکت "الکوا" نیز به جنگ هزینه ها رفته است و استراتژی هایش را در جهت کاهش هزینه ها دنبال می کند. این شرکت اعلام کرده که می خواهد تا 2015 ، 10 درصد از هزینه های ذوب آلومینیوم و 7 درصد از هزینه های تصفیه آلومینیوم را کاهش دهد.

چشم انداز صنعت آلومینیوم

تا زمانی که بازار آلومینیوم در شرایط مازاد عرضه کنونی باقی بماند، تولیدکنندگان آن از کاهش قیمت ضربه خواهند خورد. به علاوه، انتظار می رود که قیمت انرژی و دیگر هزینه های داخلی برای صنعت چالش افرین باشد. همچنین محدودیت های دیگر باعث خواهد شد تا شرکت های این صنعت دست به فعالیت هایی بزنند تا هزینه مواد خام خود را بکاهند.

در دوره میان مدت تا بلند مدت، مصرف آلومینیوم در سطح جهان رشد خواهد کرد. رشد مصرف در صنایع اتومبیل و بسته بندی قابل ملاحظه خواهد بود که مهترین بازارهای مصرف هستند. طی چند سال اخیر نیز صنعت اتومبیل به طور فزآینده ای از آلومینیوم استفاده کرده است که دلیل ان قابلیت بازیافت این فلز و وزن سبک ان است. همچنین حرکت جهانی برای بهبود کارایی سوخت ها در وسایل نقلیه، ممکن است تقاضای آلومینیوم را تا سال 2025 به دوبرابر افزایش دهد. صنعت هواپیمایی نیز یکی دیگر از منابع رشد تقاضای آلومینیوم می باشد.

به دنبال چین که 40 درصد از مصرف جهانی را در دست دارد، کشور هند قرار دارد که سطوح پائین مصرف فعلی ان و رشد جمعیت شهرنشین ، تلفیق مطلوبی را ایجاد نموده است. نتیجتاً، بازار آلومینیوم احتمالاً شاهد کسری برای مدت مدیدی خواهد بود که این کسری می تواند از قیمت بالاتر آلومینا و آلومینیوم حمایت نماید.

کسری قابل ملاحظه

بانک "بارکلیز" نیز نظر مبنی بر افزایش کسری در سال 2014 دارد که به دلیل کاهش تولید آلومینیوم می باشد. این در حالی است که بازار آلومینیوم برای سال های متمادی با مازاد قابل ملاحظه ای دست به گریبان بود. طی 5 سال گذشته، بازار آلومینیوم به طور ساختاری با مازاد عرضه توصیف شده است، اما کاهش تولید باعث ایجاد کسری در سال 2013 و افزایش بیشتر کسری در سال 2014 خواهد شد. سال 2013 اولین سال پس از 2006 بود که بازار دچار کسری شد.

به عقیده تحلیلگران این بانک، تغییر عمده ای که در طرف عرضه رخ داده به دلیل تغییر عرضه در کشورهای غیر از چین است. در سال 2013، میزان ذخایر بازار فلزات لندن در آمریکا و اروپا کاهش 15 درصدی را ثبت نمود. این موضوع همراه با کاهش 15 درصد قیمت آلومینیوم در بازار لندن، باعث شد تا (1.7) میلیون تن ظرفیت ذوب در کشورهای غیر از چین به مرحله زیاندهی برسد و این در حالی است که پیشتر از ان و در ابتدای سال 2013 ، یک میلیون تن ظرفیت مازاد در همین نواحی وجود داشت.

بین ماه های جولای تا نوامبر 2013، شرکت های تولیدی اعلام کردند که کاهش تولیدی به میزان (1.4) میلیون تن داشته اند. داده هایی که "موسسه آلومینیوم بین الملل" که پیشتر از ان منتشر کرده بود، تاثیرات این کاهش را نشان داد. در اخرین اطلاعیه منتشر شده از سوی این موسسه اعلام شده که تولید ماه اکتبر 2013 نسبت به مدت مشابه سال قبل از ان 3 درصد کاهش یافته که این رقم از ماه فوریه 2010، کمترین میزان تولید را نشان می دهد.

بانک "بارکلیز" در پایان پیش بینی کرده که میزان کسری در سال 2014، به (1.1) میلیون تن خواهد رسید و این در حالی است که کسری بازار در 2013 به 726 هزار تن رسیده بود. همانطور که در بالا هم بدان اشاره شد، کسری بازار در کشورهای غیر از چین می باشد و خود چین دارای مازاد خواهد بود. بانک بارکلیز اعلام کرده که کسری کشورهای غیر از چین در 2014 به (1.3) میلیون تن خواهد رسید و مازاد چین نیز به 250 هزار تن بالغ خواهد شد که این دو بر روی هم کسری (1.1) میلیون تنی را در سراسر جهان ایجاد خواهند کرد. این بانک همچنین کسری سال 2015 را هم (1.1) میلیون تن براورد نموده است.

ذخایر قابل ملاحظه

با وجود آنکه ذخایر بازار لندن در نواحی آمریکا و اروپا کاهش 15 درصدی داشته است، اما در کل جهان با رشد همراه بوده و نمودار زیر به خوبی این موضوع را نشان می دهد.

ذخایر آلومینیوم بازار لندن طی 5 سال اخیر قابل مشاهده است.

 

قیمت آینده

مصرف آلومینیوم در سال 2013 رشد حدود 8 درصدی را تجربه نمود و به (50.35) میلیون تن رسید و این در حالی است که تولید این محصول رشد (4.5) درصدی داشت و به (49.63) میلیون رسیده بود. از همین روی بازار دچار کسری شد و دلیل این موضوع، افزایش ناگهانی تقاضا می باشد.

بانک "بارکلیز" پیش بینی کرد که قیمت آلومینیوم در 2014 به میانگین 1838 دلار خواهد رسید. دلیل این پیش بینی ، وجود (4.5) میلیون تن فلز در انبارهای بازار فلزات لندن و حداقل 2 میلیون تن فلز بدون ثبت شدن در دفاتر می باشد. این میزان فلز هرگونه رشد صعودی قیمت را محدود می کند و در نتیجه برای رشد قیمت محدودیت وجود دارد.

نظر رویترز

با وجود آنکه بانک "بارکلیز" به ایجاد کسری اعتقاد دارد، اما "رویترز" معتقد است که بازار آلومینیوم دچار مازاد خواهد بود و تنها از میزان مازاد کاسته خواهد شد. این شرکت در پیش بینی خود اعلام کرده که مازاد بازار طی 2014 به 568 هزار تن خواهد رسید که کمتر از مازاد عرضه 591 هزار تنی سال گذشته است. این شرکت نه تنها معتقد است که بازار در 2014 دارای مازاد خواهد بود، بلکه سال 2013 را نیز همراه با مازاد اعلام کرده است که کاملاً مخالف با نظر قبلی می باشد.

همچنین براساس پیش بینی انجام گرفته، قیمت برای 2014 به میانگین 1840 دلار خواهد رسید که این پیش بینی قیمت، تقریباً برابر با پیش بینی بانک "بارکلیز" می باشد. لازم به ذکر است که میانگین قیمت آلومینیوم در 2013 به 1844 دلار رسیده بود. این شرکت همچنین قیمت سال 2015 را نیز 1984 دلار پیش بینی کرده است که به دلیل کاهش بیشتر مازاد رخ خواهد داد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: پنج شنبه 1 اسفند 1392برچسب:,
ارسال توسط هادی

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 193
بازدید دیروز : 1
بازدید هفته : 195
بازدید ماه : 746
بازدید کل : 11632
تعداد مطالب : 304
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1